نوشته شده توسط : ali

تصفیه شرکت متعاقب بحث انحلال یا ورشکستگی مطرح می شود و از آن جا که یک شرکت به محض اعلام ورشکستگی یا انحلال نمی تواند به امور مربوط به شرکت به فوریت خاتمه دهد و شناسایی و محاسبه بدهی ها و مطالبات و تعیین اولویت پرداخت و وصول مطالبات و انجام امور ناتمام مستلزم مطالعه، بررسی ، تدقیق و تدبیر امور مختلف است بر این اساس قانونگذار موضوع تصفیه را جهت تدبیر و تمشیت امور شرکت پس از اعلام انحلال و ورشکستگی تمهید و تعیین کرده است.
به موجب ماده 212 لایحه قانون تجارت ، مدیران تصفیه نماینده شرکت در حال تصفیه اند و برای امر تصفیه از اختیارات لازم برخوردار می باشند. محدود کردن اختیارات مدیران تصفیه باطل و کان لم یکن است یعنی مطلقاَ بلااثر است نه این که فقط در مقابل ثالث بلااستناد باشد.
اختیارات مصرحه مدیر یا مدیران تصفیه عبارتند از :
1. طرح دعوا
2. ارجاع دعوا به سازش
3. حق سازش
4. تعیین وکیل در دعاوی
در صورت استعفا ، فوت ، حجر و ورشکستگی ممکن است مدیر یا مدیران تصفیه سمت خود را از دست بدهند. از این 4 مورد تنها استعفا جنبه ارادی دارد به همین دلیل استعفا در ماده 230 و فوت و حجر و ورشکستگی در ماده 231 لایحه آمده است.

    استعفا

به موجب ماده 230 لایحه ، مدیر تصفیه ای که قصد استعفا دارد باید مجمع عمومی عادی را به منظور اعلام استعفا و تعیین جانشین دعوت کند. استعفای مدیر تصفیه وقتی معتبر است که جانشین او انتخاب شود و انتخاب جانشین برای او ثبت و آگهی شود. پس وقتی جانشین تعیین نشده باشد و هم چنین تعیین جانشین آگهی نشده باشد استعفای مدیر تصفیه اثر قانونی ندارد. مدیر تصفیه ای که قصد استعفا دارد باید مجمع عمومی عادی را دعوت کند اما اگر این مجمع به هر دلیلی تشکیل نشود و یا تشکیل شود اما نتواند جانشین تعیین کند مدیر تصفیه قصد استعفای خود را به دادگاه اعلام می کند و دادگاه جانشین او را انتخاب می کند و این انتخاب نیز ثبت و آگهی می شود. در نهایت در هر موردی که مدیر تصفیه را دادگاه مشخص کرده باشد تعیین جانشین هم توسط دادگاه انجام می شود.

    فوت ، حجر و ورشکستگی

در این سه فرض دو حالت را در نظر می گیریم. مدیران تصفیه یا منحصر هستند یا متعدد.
الف) اگر مدیران تصفیه متعدد باشند : در صورتی که مدیر تصفیه توسط مجمع عمومی انتخاب شده باشد، مدیران باقی مانده مجمع عمومی را برای تعیین جانشین دعوت می نمایند. اما اگر توسط دادگاه انتخاب شده باشد یا مجمع عمومی دعوت نشود یا دعوت بشود اما نتواند جانشین انتخاب کند، هر ذینفع می تواند برای تعیین جانشین به دادگاه مراجعه کند.
ب) اگر مدیر تصفیه یک نفر بیشتر نباشد و بمیرد یا محجور و یا ورشکسته شود و توسط مجمع عمومی انتخاب شده باشد مرجع ثبت شرکت ها با درخواست هر ذینفع ، مجمع عمومی عادی را برای انتخاب جانشین مدیر تصفیه دعوت می کند. این مرجع تنها مجمع عمومی عادی را دعوت می کند تا نسبت به انتخاب مدیر اقدام کند نه اینکه مدیر تصفیه را انتخاب کند.
اما اگر مدیر تصفیه توسط دادگاه انتخاب شده باشد یا مجمع عمومی دعوت نشود یا بشود اما نتواند جانشین انتخاب کند، هر ذینفع می تواند برای تعیین جانشین به دادگاه مراجعه کند.



:: بازدید از این مطلب : 16
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 28 آذر 1397 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ali

آغاز فعالیت تجاری بسته به شرایطی است که درآن گاهی یک اشتباه می تواند جبران ناپذیر باشد، ازاین رو دانستن اشتباهات رایج در ثبت شرکت افراد را یاری می دهد تا بعد از تأسیس شرکت گرفتارمشکلات آن نشوند. دراین مقاله مهمترین اشتباهات متداول در امر ثبت شرکت را مورد بررسی قرارمی دهیم .

• اشتباهات رایج در ثبت شرکت عبارتند از:

عدم شناخت کافی از شرکاء :
شراکت با افراد مطمئن و متخصص از مهمترین واساسی ترین اصول برای یک شرکت است عدم انتخاب افراد مناسب برای شراکت در شرکت ممکن است منجر به ایراد خسارات جدی وغیرقابل جبران شود ازجمله سود جویی و سوء استفاده مالی وغیرمالی اشخاص سودجو از موقعیت خود به عنوان شریک، متزلزل شدن اعتبار شرکت،عدم همکاری شورای های مذکور دررابطه با تشکیل جلسات شرکت و ایجاد تغییرات و یا انحلال شرکت ایجاد، دردسر و مشکلات جهت اخراج شریک خطا کار ازشرکت، احتمال ایجاد مشکلات منجر به ورشکستگی به واسطه اعمال انجام شده توسط شریک سودجو، بخشی ازمشکلاتی است که ممکن است انتخاب فرد یا افراد نامناسب به عنوان شریک برای شرکت ایجاد کنند.

• عدم اطلاع کافی از قانون تجارت وعدم مطالعه قوانین ثبت شرکت :

این مسئله باعث بسیاری ازعوارض جبران ناپذیر به شرکت می گردد مثلاً ندانستن تفاوت بین ثبت شرکت مسئولیت محدود و ثبت شرکت سهامی خاص یا تفاوت بین مؤسسه و شرکت. همانطور که می دانیم شرکت مسئولیت محدود به سهامی خاص و بالعکس قابل تبدیل نمی باشد هرچند که قانون تجارت کمی نامفهوم به نظر می‌رسد اما مطالعه مکرر آن وهمچنین مطالعه کتاب های حقوقی می توانند به فهم بیشتر آن کمک کنند.

• ثبت شرکت بدون داشتن هدف و ایده واقعی :

چنانچه مؤسس یا مؤسسان ثبت شرکت نسبت به اهداف شرکت اطلاعی نداشته و یا دارای شناخت و درک کامل نباشند درآینده شرکت با مشکلات فراوانی مواجه می شود پس داشتن شناخت کامل از اهداف برای مؤسس آن درهنگام ثبت شرکت الزامی است.

• توجه نکردن به امورمالیاتی شرکت :

مالیات یکی ازمهم‌ترین مسائلی است که می بایست به آن اهمیت داده شود. بی توجهی به مسائل مالیاتی می‌تواند جرایم سنگینی به همراه داشته باشد برای جلوگیری ازجریمه شدن هرساله درتیرماه اظهارنامه مالیاتی خود را تنظیم کرده و مالیات خود را بپردازید.

• عدم اهمیت به سرمایه ثبتی شرکت :

سرمایه ثبتی شرکت ازجمله مواردی است که سهامداران و مدیران نسبت به آن بی اهمیت عمل می‌کنند بسیاری ازشرکت‌ها با حداقل سرمایه یعنی سرمایه ثبتی یک میلیون ریال ثبت می شوند. این سرمایه سال‌هاست که به صورت غلط در قانون تجارت درآمده است این سرمایه شاید برای سالها قابل قبول بوده اما همه می‌دانیم که ارزش این پول پایین می باشد و نمی تواند به عنوان اندوخته یا توان مالی شرکت قلمداد گردد. سرمایه ثبتی شرکت نشانه اعتبار شرکت می باشد هرچند که درثبت شرکت مسئولیت محدود و ثبت مؤسسه سرمایه ثبتی اظهاری می باشد و تنها درشرکت های سهامی خاص سرمایه غیراظهاری می باشد.

• عدم اطلاعات کافی درمورد ثبت شرکت :

تأسیس شرکت دارای مراحل و شرایط بسیاری می باشد که نداشتن اطلاعات از این مراحل باعث تأخیر و اختلال در روند امورثبت می‌شود گاهی عدم آگاهی از این مراحل باعث تکرار یک مرحله و برگشت مدارک از اداره ثبت شرکتها می شود.

• بی توجهی به آدرس دفتر مرکزی شرکت :

بسیاری از افراد درهنگام ثبت شرکت به علت نداشتن شرکت واقعی آدرس صوری و یا آدرس منزل خود را ارائه می دهند که پس از ثبت این مورد برای آنها دردسر ساز می شود کلیه شرکتها حداکثر تا دو ماه بعد از ثبت، مؤظف به دریافت تشکیل پرونده دارایی ودریافت کد اقتصادی هستند. یکی از مدارک لازم جهت دریافت کد اقتصادی، سند و اجاره نامه آدرس اعلام شده شرکت است که به نام شرکت باشد. بنابراین افرادی که آدرس منزل یا آدرس صوری را به عنوان آدرس شرکت اعلام کرده اند امکان تحویل مدارک لازم جهت آدرس اعلامی به اداره دارایی را نخواهند داشت، همچنین امکان تشکیل پرونده دارایی و دریافت کد اقتصادی برای شرکت را نخواهید داشت و موجب جریمه مالیاتی شرکت خواهید شد.
" بنابراین توصیه می‌شود در صورتی که برنامه وهدفی برای شرکت خود ندارید تا زمانی که تمام امکانات و شرایط لازم فراهم نشده،نسبت به ثبت شرکت اقدام نکنید تا ازجریمه های مالیاتی و مشکلات حقوقی در امان باشید."



:: بازدید از این مطلب : 21
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 28 آذر 1397 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ali

در این مقاله سعی شده است تا با نرخ تناسبی، نرخ تنازلی و نرخ تصاعدی مالیات بیشتر آشنا شویم. دانستن اینکه چرا باید پرداخت گردد از ملزومات اصلی آشنایی با انواع نرخ‌ها می‌باشد.

کلیه افراد یک جامعه موظف‌اند با توجه به درآمد و میزان ثروت خود، سهمی را به دولت پرداخت نمایند. این بودجه که از سوی دولت وصول می‌گردد برای ارائه خدمات اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی کشور و هم‌چنین دوام و پایداری یک جامعه مورداستفاده قرار می‌گیرد.

 
چرا باید مالیات پرداخت کنیم؟

طبق قاعده هر رهبری به‌منظور مدیریت و اداره یک کشور به یک سری امکانات مالی نیازمند است تا بتواند مسئولیت‌های خود را به‌خوبی انجام دهد. در ادامه برخی از دلایل اصلی پرداخت مالیات ذکرشده است:

    تامین استقلال کشور درزمینهٔ صنعت و امور نظامی یکی از اصلی‌ترین این دلایل است.
    گسترش جاده‌ها و وسایل نقلیه متناسب
    سرویس‌دهی به هم‌وطنان مثل تامین آب، برق، گاز، بهداشت و …
    فراهم نمودن مراکز آموزشی (مدرسه، دانشگاه و موسسات آموزشی)
    گردآوری شعب قوه قضائیه برای رسیدگی به دعوی و مشکلات هم‌وطنان
    اشتغال‌زایی و کارآفرینی برای هم‌وطنان به‌منظور ریشه‌کن کردن بیکاری( همانند تاسیس و ثبت شرکت های مختلف، تاسیس انواع کارخانه ها و…)
    اختصاص سرمایه‌ای به دانشمندان برای رسیدن به خودکفایی در عرصه علوم و فنون

آشنایی با نرخ تنازلی، تناسبی و تصاعدی مالیات

نرخ تناسبی به چه معناست؟

این دسته از نرخ‌ها همواره ثابت هستند و تغییرات مبنایی بر روی آن‌ها تاثیری ندارد.

نرخ تنازلی به چه معناست؟

در نرخ تنازلی مالیات‌ها رابطهٔ عکسی در میان نرخ و مبنای مالیاتی برقرار است. به‌طور مثال هرچه بر مبنای مالیات افزوده شود، از نرخ آن کاسته خواهد شد. مالیات‌های بر مصرف جز نرخ تنازلی مالیات هستند.

نرخ تصاعدی به چه معناست؟

نرخ تصاعدی مفهومی کاملاً متضاد با نرخ تنازلی دارند. در این دسته از نرخ‌ها، رابطهٔ مستقیمی میان مبنای مالیات و نرخ آن برقرار است. بر مبنای این اصل با افزایش میزان مالیات، مقداران هم بالا خواهد رفت.

انواع نرخ تصاعدی مالیات

    نرخ تصاعدی کلی
    نرخ تصاعدی متمایل
    نرخ تصاعدی طبقه‌ای

تعاریف نرخ‌های تصاعدی کل، طبقه‌ای و متمایل

نرخ تصاعدی کل با توجه به میزان درآمد افراد به چندطبقه تقسیم‌شده است که هر طبقه نرخ مشخصی دارد و در صورت افزایش میزان درآمد شخص، نرخ مالیاتی او نیز افزایش خواهد یافت.

توجه: هم‌اینک نرخ تصاعدی مالیات کاربرد زیادی ندارد و تنها در تهیهٔ قبوض برق، گاز، آب و… از این روش استفاده می‌شود.

در نرخ تصاعدی طبقه‌ای، نرخ هر طبقه با توجه به مازاد طبقهٔ قبل تعیین می‌گردد.

نرخ موجود در نوع تصاعدی متمایل، کاهشی می‌باشد و آن زمانی است که نرخ تصاعدی و مبنای مالیات به یک‌میزان معینی برسند. بر اساس این نرخ، به هر میزان که مبنا گسترش یابد، نرخ مالیات با سرعت کمتری افزایش خواهد یافت.



:: بازدید از این مطلب : 21
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 1 آذر 1397 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ali

در این مقاله سعی نموده‌ایم برخی از بندهای موجود در آئین‌نامه قوانین مالیاتی که موجب ابطال و رد دفاتر مالیاتی می‌شود را خدمتتان ارائه دهیم. پس در ادامه مقاله با ما همراه باشید.

مبنی بر ماده ۲۰ موجود در قوانین مالیاتی، تخلف از موارد ذیل موجب رد دفاتر مالیاتی خواهد شد:

درصورتی‌که دفاتر مالیاتی ارائه‌شده به ادارات، از پلمپ خارج‌شده باشد و یا یک یا چند برگ آن موجود نباشد، دفاتر از سوی اداره مالیات رد خواهد شد.

درصورتی‌که صاحبان دفاتر، فعالیت‌های مالی خود را به‌طور کامل در دفاتر ثبت نکنند و از درج برخی از آن‌ها امتناع ورزند بنا بر قانون مالیاتی، دفاتر تهیه‌شده رد خواهد شد.

کلیه دفاتری که رویدادهای مالی آن‌ها با استفاده از مواد پاک شونده (مثل گرافیت) تهیه‌شده باشد بنا بر قانون رد می‌شود.

بر طبق قانون کلیه اقداماتی هم چون: پاک کردن، تراشیدن و محو نمودن اطلاعات موجود در دفاتر منجر به رد آن‌ها خواهد شد.

با استناد به ماده ۱۵ آئین‌نامه، عدم ثبت عملیات شعب در دفاتر نیز منجر به رد آن‌ها خواهد شد.

بر اساس ماده ۱۳- تبصره ۳ موجود در آئین‌نامه مالیاتی، درصورتی‌که مودی اعلام نماید که دفاتر از دسترس وی خارج‌شده است (به‌عنوان‌مثال: سرقت شدن دفاتر مالی)، حکم ابطال کلیه دفاتر ذکرشده از سوی اداره مالیات رد خواهد شد.

مبنی بر تبصره‌های ۲ الی ۴ مواد ۱۳ و ۱۷ موجود در آئین‌نامه مالیاتی، تاخیر در تحریر دفاتر کل و روزنامه بیش‌ازحد مجاز تعیین‌شده، موجب رد و ابطال آن دفاتر خواهد شد.

در نظر نگرفتن تاریخ وقوع معاملات و تقدم بخشیدن به برخی از آن‌ها در ثبت، موجب ابطال خواهد شد.

درج نمودن کل یا قسمی از رویدادهای مالی در بین سطرها نیز خلاف قوانین مالی بوده و موجب رد دفاتر خواهد شد.

فاصله انداختن بیش‌ازاندازه در میان رویدادهای مالی و یا سفید گذاشتن برخی از صفحات نیز ابطال دفاتر روزنامه و کل را در پی دارد.

عدم ارائه برخی از دفاتر روزنامه و کل ثبت و پلمپ شده به ادارات مالیاتی نیز موجب رد شدن آن‌ها خواهد شد. بر طبق قانون، کلیه مودیان ملزم هستند دفاتر نانوشته را نیز به ادارات مالیاتی تحویل دهند. زیرا بر طبق قانون نمی‌توان از دفاتر سفید پلمپ شده نانویس در سال‌های آتی استفاده نمود (این کار نیز ابطال دفاتر را به دنبال خواهد داشت). بر اساس ماده ۳ این آئین‌نامه، استفاده از دفاتر پلمپ شده سال‌های گذشته تا مدت ۱۰ سال ممنوع می‌باشد.



:: بازدید از این مطلب : 24
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 1 آذر 1397 | نظرات ()